تبلیغات
خاطرات خلبانان - 9 خاطره ای از سرتیپ خلبان ابولفضل هوشیارقسمت سوم
 
خاطرات خلبانان
پرواز را به خاطربسپار پرنده مردنی است
ره به زمین نشستیم با امید به عنایت خدا و استعانت از درگاه او به راه خود ادامه دادیم. به پایگاه نزدیک شدیم. سرعت هواپیما را کم کردم تا بتوانم چرخ ها را برای نشستن باز کنم. هر چند که اطمینانی به باز شدن چرخ ها نداشتم و حتی احتمال می دادم که لاستیک چرخ سمت راست بر اثر حرارت، آتش گرفته باشد اما به هر حال درنگ جایز نبود. با کم کردن سرعت از گسترش و التهاب آتش کاسته شد و این امر امیدواری مرا صد چندان کرد. پس از ده دقیقه پرواز که چون عمری بر ما گذشت با یک موتور خاموش به نزدیکی پایگاه رسیدیم. دیدن باند پروازی از دور در آن ثانیه ها زیبا ترین صحنه در برابر چشمانم بود. آماده فرود شدم. آن چه بعد از فرود به وقوع می پیوست بر ما مبهم بود و هیچ اطلاعی از وضعیت چرخ ها و لاستیک ها نداشتیم. با توکل به خدا در اول باند فرودگاه عمل نشستن را انجام دادم. با تماس چرخ های هواپیما با سطح باند آرامش وصف نا پذیری بر وجودم حاکم شد. با شکر خدا، برای نجات خود و هواپیما فاصله زیادی را در باند پروازی طی کردم. با استفاده از ترمز، هواپیما را به کنترل در آوردم. همه چیز به خوبی پیش می رفت. هواپیما نیز از این که توانسته بود به باند پروازی برسد وضعیت مناسبی داشت و گوش به فرمان تمام فرامین را به دقت اجرا می کرد. از اولین راه خروجی، باند پروازی را ترک کردم و در محوطه بین دو باند هواپیما را متوقف کردم. شعله های آتش فروکش کرده بود. ولی دود زیادی که از سمت راست هواپیما بلند می شد همچنان هواپیما را در بر گرفته بود. همزمان با فرود ما خودروهای آتش نشانی و نجات خدمه از راه رسیدند و با هیجان و عجله بسیار با دادن علامت از ما خواستند که هر چه سریع تر هواپیما را ترک کنیم. اما ما خطری را احساس نمی کردیم و با خونسردی از هواپیما خارج شدیم. صحنه ای که دقایقی پیش در پرواز دیده بودم با مشاهداتم پس از خاموش شدن آتش، تفاوت بسیاری داشت. بر اثر انفجار، تغییرات زیادی در ورودی هوای موتور سمت راست رخ داده بود. دریچه های زیادی شکسته و راه ورودی هوای موتور نیز مسدود شده بود. بخش هایی از ورودی هوا نیز با اندک اشاره ای از آن جدا شد و در داخل دهانه ورودی هوا جای گرفت. اگر این اتفاق در جریان فرود هواپیما واقع می شد چه بسا که با افتادن این قطعات به زیر چرخ، رویدادی سنگین به وقوع می پیوست. خوشبختانه علی رغم فرود با یک موتور، نشستن هواپیما با نرمی صورت پذیرفت. در بازدید از هواپیما مشاهده کردیم که قسمت های عمده ای از موتور و بدنه تا نزدیکی دم سوخته و محفظه چرخ سمت راست که با پوششی پولادین از موتور جدا شده نیز تغییر وضعیت داده بود اما به لطف پروردگار به چرخ سمت راست آسیبی وارد نیامده و لوله های بنزین با این که از این منطقه می گذشتند همگی سالم بودند. به گفته متخصصان اگر آتش سوزی دقایقی دیگر ادامه داشت آتش به چرخ و باک های بنزین می رسید و پس از آن امکان نجات هواپیما دیگر مقدور نبود. در طول مدت 12 سالی که این مرکب آهنین بال را در اختیار داشتم و پرواز های متعددی را با آن انجام داده بودم، این سومین بار بود که با من در ماموریتی سنگین و رویدادی بسیار خطرناک همراه بود. بار دیگر این هواپیما در اختیارپرسنل با تجربه فنی قرار گرفت تا از هر نظر با انجام تعمیرات وسیع و سنگین برای پرواز های بعدی آماده شود. در پرونده این هواپیما و خاطرات آن افتخارات بزرگی ثبت شده است و برای نمونه همین بس که حداقل دو بار جان مرا نجات بخشید و باعث شد تا با افتخار و غرور مورد تشویق و تقدیر مسئولان قرار گیرم. عظمت واقعه به حدی بود که در مراسمی با شکوه افتخار آن را یافتم که به عنوان خلبان نمونه به محضر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا معرفی شده و جایزه خود را از دست مبارک ایشان دریافت دارم. نوش



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 11 تیر 1396 11:27 ق.ظ
I want to to thank you for this very good read!! I
certainly enjoyed every little bit of it. I have got you bookmarked to check out new things you post…
چهارشنبه 30 فروردین 1396 02:26 ب.ظ
Its such as you read my mind! You seem to understand so
much approximately this, like you wrote the e-book in it or something.
I think that you can do with a few % to drive the message home a little bit,
but instead of that, that is magnificent blog. A fantastic read.
I'll definitely be back.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :