تبلیغات
خاطرات خلبانان - اشنایی بامیراژ 5قسمت اول
 
خاطرات خلبانان
پرواز را به خاطربسپار پرنده مردنی است
شنبه 12 آذر 1390 :: نویسنده : امیرعلی جاوید
آشنایی با هواپیما جنگنده- ضربتی Mirage 5 MIRAGE V داسلت میراژ 5 یک هواپیمای ضربتی مافوق صوت هست که در فرانسه و توسط Dassault Aviation در طی سال 1960 طراحی شده است. این جنگنده هم در فرانسه و هم چند کشور دیگر ساخته شده است. میراژ 5, از جنگنده بسیار موفق داسلتمیراژ 3 مشتق شده بود و چندین نمونه از خودش را نیز تولید کرد. توسعه اولیه بنا به درخواست نیروی هوایی اسرائیل میراژ-5 از کمپانی داسلت رشد کرد. از آنجایی که آب و هوا در خاورمیانه در بیشتر اوقات صاف و آفتابی هست , از این رو اسرائیلی ها پیشنهاد کردند که آویونیک ها در هواپیما برداشته شود , سیستم هایی که در پشت کاکپیت خلبان و مطابق با استاندارد میراژ IIIقرار گرفته بودند .اسرائیلی ها می گفتند که با این کار هم قیمت هواپیما و هم نگهداری هواپیما کاهش پیدا می کند و در عوض جای خالی برای سوخت بیشتر و برای انجام ماموریت های ضربتی فراهم می شود. در سپتامبر 1966 اسرائیلی ها یک سفارش برای 50 فروند ازهواپیماهای جدید را ترتیب دادند. میراژ 5 میراژ 5 اولین پروازش را در 19 می 1967 انجام داد.هواپیما بسیار شبیه به میراژ IIIدیده می شد مگر در دماغه که در میراژ 5 در بلندتر و باریکتر شده و همین طول هواپیما را در حدود نیم متر بلند تر کرده بود. می توان در مورد ساخت میراژ 5 با عنوان برازنده ترین سری میراژ دلتا بحث کرد.به طور کاملا" مشخص در اکثر نمونه های میراژ 5 لوله از نوک دماغه به زیر دماغه حرکت کرده بود. میراژ 5 دو قبضه توپ DEFA ی میراژ IIIEرا در خود حفظ کرد اما 2 مقـــــــــــر به آن اضافه شد تا مجموع مقر ها به عدد 7 در این جنگنده برسد. ماگزیمم بار جنگی میراژ 5 برابر 4000 کیلوگرم یا 8800 پوند و شرط داشتن راکت موتور SEPR در این هواپیما حذف شده بود. تنش های روبه افزایش در خاورمیانه در پنجم ژوئن 1976 رئیس جمهوری فرانسه , شارل دو گل را بر آن داشت تا میراژ های 5 ارتش اسرائیل را تحریم کند.حتی اگر چه اسرائیلی ها مانع توقیف شدند و در 1968 آماده پرداخت های نهایی دسته کامل بودند, خط تولید پیوسته میراژ ها به سوی خاموشی چرخید. در اواخر 1969,اسرائیلی ها خلبانانی را برای تست هواپیما در فرانسه داشتند, درخواست کردند که هواپیما به Corsica انتقال یابد, این فکر به ایشان اجازه می داد که آموزش پرواز در طی زمستان ادامه پیدا کند ولی دولت فرانسه زمانی که اسرائیلی ها سعی در دست یابی به تانکر های سوخت دوربرد داشتند به آنها مشکوک شده و این اقدام را لغو کرد. سرانجام اسرائیلیها پس از تلاش خود را برای بدست آوردن هواپیما استرداد را پذیرفتند.اما بعد ها همدستی و مشارکت با فرانسوی ها را خارج از دید عمومی از سر گرفتند و اسرائیل 50 فروند میراژ 5s از AdA ( نیروی هوایی فرانسه)دریافت کرد. تا آن وقت در اصل AdA ساخت بیش از 50 فروند هواپیما را برای اسرائیل با عنوان میراژ 5Fs بعهده گرفته بود.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 11 شهریور 1396 08:15 ب.ظ
Spot on with this write-up, I truly believe that this web site needs a great deal more attention. I'll
probably be back again to see more, thanks for the information!
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:13 ب.ظ
you are in reality a excellent webmaster.

The site loading speed is incredible. It sort of feels that you are doing any distinctive
trick. In addition, The contents are masterpiece.
you have performed a fantastic job in this subject!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :