تبلیغات
خاطرات خلبانان - اف4
 
خاطرات خلبانان
پرواز را به خاطربسپار پرنده مردنی است
شنبه 12 آذر 1390 :: نویسنده : امیرعلی جاوید
جنگنده رهگیر F-4 Phantom فانتوم، ستون فقرات نیروی هوایی آمریکا در ویتنام                                 نویسنده:آرمان هواپیمای فانتوم اف-4 یك جنگنده دو موتوره با قابلیت تبدیل به یك بمب افكن بود كه می توانست در هر آب و هوا و جوی به نبرد ادامه دهد. این جنگنده قادر بود که سه نقش تاكتیكی هوایی مهم برتری هوایی، جلوگیری امكان پشتیبانی هوایی، رهگیری و بمب افکن را انجام دهد كه این مشخصه ها را در جنوب شرقی آسیا یعنی در طی جنگ کمر شکن ویتنام نیز به عرصه عمل آورد. هواپیماهای فانتوم متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده فانتوم اولین پروازش را در ماه می1958 به انجام رسانید. این جنگنده در حقیقت برای دفاع از ناوگان دریایی آمریكا طراحی شده بود كه نهایتاً در سال 1961 به خدمت در آمد. نیروی هوایی آمریكا فانتوم را برای پشتیبانی هوایی بسته ارزیابی و سرانجام در سال 1962 مدل مخصوص نیروی هوایی آن را به تصویب و تولید رسانید. جنگنده فانتوم II نیروی هوایی آمریكا، موجب به كار گماشتن فانتوم مدل سی نیز شد كه نخستین پروازش را در 27 می 1963 انجام داد و تحویل این محصول در نوامبر 1963 شروع گردید. هواپیمای جنگنده اف-4 در نقش هوا به زمین دو بمب معمولی می توانست حمل نماید. اف-4 همچنین قادر به انجام پرواز های شناسایی نیز بوده و در ماموریت متوقف ساختن هواپیماهای دیگر كه به ماموریت راسوی وحشی مشهور بود كاملاً موفق می نمود. تولید هواپیمای اف-4 II درسال 1979 بعد از اینكه بیش از پنج هزار فروند فانتوم II تولید گردید، یعنی به تعدادبیش از 2600 فروند برای نیروی هوایی آمریكا، در حدود 1200 فروند برای ناوگان ها و نیروی دریایی و بقیه برای كشورهای دوست كه شامل اسرائیل، ایران، یونان، اسپانیا، تركیه، كره جنوبی، آلمان غربی، استرالیا ژاپن و بالاخره بریتانیای كبیر می شد، تولید پایان یافت. هواپیمای فانتوم متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده در حال تاکسی چنان كه می دانیم از این جنگنده مشهور به شكلی گسترده در جنگ ویتنام استفاده گردید. مدل های بعدی این جنگنده به یاد ماندنی هنوز در فهرست اموال نیروی هوایی آمریكا تا سال 1990 موجود و در حال فعالیت بودند. فانتوم ها دیگر در خدمت نیروی هوایی آمریكا نمی باشند در حالی كه هنوز در اكثر كشور های دیگر به پرواز در آمده و به خدمت گرفته می شوند. جنگنده اف-4 مدل سی برای اولین بار در می 1963 به پرواز در آمد و گارد ملی هوایی به پرواز در آوردن اف-4 سی را در ژانویه 1972 آغاز كرد. نیروی هوایی آمریكا اولین فانتوم II را در ژوئن 1978 دریافت كرد. مدل اف-4 دی با تغییرات عمده ای در بالا بردن دقت هدف گیری سلاح ها، به نیروی هوایی در سال 1966، به گارد ملی هوایی در سال 1977 و به مجموعه جنگنده های نیروی هوایی و انبار هواپیمای فانتوم آمریکایی مجهز به موشک اسپارو این مدل از اف-4 با یك مخزن سوخت اضافه، لبه حمله باریك برای افزایش قدرت مانور دهی و موتورهای بهبود یافته و یك توپ 20 میلیمتری دو لوله ای داخلی همراه سیستم كنترل آتش بهبود یافته عرضه شد. در سال 1973 اولین هواپیمای مدل اف-4 ئی همراه سیستم شناسایی هدف برای شناسایی تصویری دوربرد هوایی یا زمینی عرضه گشت. هر سیستم به طور اساسی یك دوربین تلوزیونی با عدسی كانون متغیر برای شناسایی درست هدف بود و همچنین سیستمی كه پیوتک نامیده می شد، قابلیت شبانه روزی تمام جوی را برای بدست آوردن و تعیین محل كردن اهداف زمینی به وسیله لیزر و سلاح های هدایت شونده به وسیله مادون قرمز را فراهم می آورد. دیگر تغییری كه كه دراین مدل ایجاد شده بود، چند كامپیوتر دیجیتالی جدا بود كه شامل سیستم های شلیك موشك های هوا به هوای سایدوایندر و اسپارو  می شد. به علاوه در مدل های ئی و جی سیستم دیجیتالی ARN-101 ناوبری، با سیستم جدید ناوبری LN-12 تعویض شده بود. با معرفی مدل های جدیدتر هواپیما های  دیگر بیشتر سیستم های توانای اف-4 فانتوم و مأموریت های آن نیز محدود شده و و مختص جلوگیری از دفاع هوایی دشمن گردید. سرانجام فانتوم های اف-4 جی به مركز صد و نودمین اسكادران هواپیماهای بازنشسته تعمیر و نگهداری گارد ملی هوایی آیدائو واگذار گردید و بدین گونه بود که تاریخ این جنگنده ی افسانه ای جهان به پایان رسید.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :