تبلیغات
خاطرات خلبانان - میگ 29
 
خاطرات خلبانان
پرواز را به خاطربسپار پرنده مردنی است
شنبه 12 آذر 1390 :: نویسنده : امیرعلی جاوید
از جمله جنگنده هایی بود كه در آخرین نفس های عمر جنگ سرد و تقریباً همزمان با جنگنده موفق Su-27 طراحی و تولید گشت. هر چند این جنگنده به لحاظ ابعاد طبق سنت دیرینه ی شركت میكویان گورویچ از سوخو 27 فلانكر كوچك تر و جمع و جور تر است، اما طراحی آیرودینامیكی فوق العاده ی این هواپیما چیزیست كه فولكروم را به مانورپذیرترین جنگنده جهان مشهور كرده است. فولكروم شمایلی شبیه به فلانكر دارد، از دو سكان عمودی بهره می جوید و ورودی های موتور و طرح بال های آن به جز ابعاد كاملاً‌ شبیه انواع به كار رفته در فلانكر است و تمامی این شباهت ها، متاثر از استفاده مشترك دو شركت میگ و سوخو از نتایج آزمایش های موسسه آیرو-هیدرودینامیك شوروی سابق یا ساگی TsAGI در میانه های دهه هشتاد میلادی می باشد. در مقاله زیر، به بررسی تشریح وی‍ژگی های گونه ی جدید شكاری جنگنده  میگ 29 فولكروم ملقب به SMT می پردازیم كه در سالهای اخیر خود را به عنوان رقیب جدی هواپیماهای جدید خانواده ی فلانكر شركت سوخو در بین تولیدات هواپیمایی نظامی روسیه به خوبی مطرح كرده است: MiG-29SMT یكی از بهبود یافته ترین و به روز ترین مدل های جنگنده فولكروم است كه برنامه ساخت آن شامل موارد بهبود های فنی بسیاری در این جنگنده شكاری می شود. اما برنامه نیروی هوایی روسیه برای ارتقای میگ 29 های فعلی این نیرو علاوه بر جنبه بسیار مثبت آن، یك نكته منفی هم برای علاقه مندان این جنگنده دارد و آن اینست كه بسیاری از اطلاعات فنی به صورت یك راز باقی خواهد ماند چرا كه روسیه علاقه ندارد مشخصات دقیق این جنگنده فعلاً فاش شود. همین مسائل خود بیان كننده ی این است كه SMT چیز دیگریست. اگر از روی ظاهر بخواهیم قضاوت كنیم، MiG-29SMT به سادگی از مدل های دیگر فولكروم متمایز می شود. چرا كه قسمت عقب كاكپیت هواپیما دیگر با یك شیب تند به بدنه متصل نمی شود، بلكه شكل كاكپیت تا قسمت انتهایی و بین موتورهای هواپیما ادامه می یابد و به صورت یك زایده روی بدنه اصلی فولكروم قرار می گیرد. شاید به همین دلیل باشد كه عده ای به MiG-29SMT «فولكروم كوهان دار» هم می گویند! اما فایده ی این به اصطلاح كوهان چیست؟ MiG-29SMT، به مخزن سوخت بزرگ پشت كابین خلبان دقت كنید مدل های اولیه فولكروم و مشكل برد كوتاه میگ 29 در مدل های اولیه، همواره به عنوان یك هواپیمای بسیار موفق مورد توجه كارشناسان بوده و ویژگی های خاص آن باعث برانگیختن تحسین همگان بوده است. اما بزرگترین نقصی كه میگ 29 از آن رنج می برد، كوتاهی برد این جنگنده بود. هر چند فولكروم در نقش اصلی دفاع هوایی كه برد در آن اهمیت نسبتاً كمتری داشت رل خود را ایفا می كرد، اما صدور این جنگنده به كشورهای دیگر و اعتراض خریداران به برد كم آن باعث شد تا خود روسیه هم به این فكر بیفتد كه بهبود برد این جنگنده می تواند با عرضه مدل های اصلاح شده، مشكل را چاره نماید. این مشكل، حتی در مدل های بعدی هم همچنان جلوه می كرد تا اینكه مدل پیشرفته SMT عرضه شد. وجود قسمت كوهان شكلی كه در بالای بدنه MiG-29SMT به چشم می خورد و اساسی ترین تفاوت ظاهری این جنگنده را به وجود می آورد، برای حل مشكل كوتاهی برد است. در این قسمت یك مخزن سوخت بزرگ قرار گرفته است كه نقص فولكروم را در مورد برد كوتاهش به خوبی می پوشاند. گفته می شود كه در حالتی كه مخازن سوخت داخلی كاملاً پر و تانك های اضافی خارجی نیز نصب شده باشند، برد SMT به بیش از 3000 كیلومتر افزایش می یابد. امكان سوخت گیری هوا به هوا از بهبود های بسیار موثر MiG-29SMT به شمار می آید تاریخچه كوتاهMiG-29SMT نخستین پروازهای نمونه های اولیه MiG-29SMT در 29 نوامبر سال 1997 آغاز گردید و پرواز اول را خلبان مارات آلیكوف به انجام رساند. مدل های اولیه تنها شاید شكل ساده ای از جنگنده ای كه قرار بود با عنوان MiG-29SMT به تولید برسد بودند و توانایی های آنان به حد كافی تكمیل نبود. به همین دلیل نخستین پرواز مدل كامل و مجهز MiG-29SMT نخستین پروازهای نمونه های اولیه MiG-29SMT در 29 نوامبر سال 1997 آغاز گردید و پرواز اول را خلبان مارات آلیكوف به انجام رساند. مدل های اولیه تنها شاید شكل ساده ای از جنگنده ای كه قرار بود با عنوان MiG-29SMT به تولید برسد بودند و توانایی های آنان به حد كافی تكمیل نبود. به همین دلیل نخستین پرواز مدل كامل و مجهز MiG-29SMT در 14 جولای 1998 به وسیله خلبان آزمایشی جدید شركت میگ، خلبان ویلادیمیر گوربونف انجام گرفت. برای اثبات افزایش باورنكردنی برد فولكروم، دو فروند MiG-29SMT مسیر بین فرودگاه ژوكوفسكی در روسیه و فارنبرو در بریتانیا را یكسره برای شركت در نمایشگاه پیمودند و این در حالی بود كه در هنگام تماس چرخ های دو هواپیما با زمین، هنوز حدود یك تن سوخت در تانك های سوخت آنان مانده بود.   تفاوت هایMiG-29SMTبا مدل های دیگر علاوه بر وجود یك مخزن سوخت بزرگ در بالای بدنه میگ 29 كه از اولین نگاه می توان به وجود آن پی برد، MiG-29SMT تفاوت های عمده دیگری نیز با مدل های قدیمی تر دارد . شاید بدانید كه در مدل های قدیمی دریچه های هوای جانبی در قسمت بالای بدنه وجود داشتند كه در مواقعی كه هواپیما روی باند در حال تاكسی بود، با بسته شدن ورودی های اصلی هوای موتور، هوا از طریق این ورودی های فرعی به درون موتور كشیده شده و بدین ترتیب از ورود اشیا اضافی به درون موتور در باند های ناتمیز یا همان مشكل FOD-Foreign Object Damage ممانعت به عمل می آمد. اما در MiG-29SMT به دلیل عدم نیاز به چنین مكانیزمی برای دریچه های موتور،‌ استفاده از همان دریچه های اصلی موتور در هنگام تاكسی البته با تدابیر دیگری ترجیح داده شده و قسمت كانال های هوا كاملاً حذف گردید. مزیت این كار، ایجاد فضای اضافی و اضافه كردن تانك های سوخت اضافه در فضای خالی و در نتیجه افزایش برد هواپیما بود. یكی دیگر از امكانات اضافه شده به این مدل از فولكروم، امكان سوخت گیری هوا به هواست كه نبود آن یكی از ضعف های عمده در مدل های قبلی به شمار می آمد. مدل MiG-29SMT برای كاكپیت هم طرح های جدیدی دارد. كاكپیت این جنگنده از نوع كاكپیت شیشه ای بوده و در این كاكپیت به صورت عمده از نمایشگر های LCD به جای نشان دهنده های آنالوگ استفاده می شود و به طور كلی با كاكپیت فولكروم های قدیمی متفاوت است. تفاوت دیگر MiG-29SMT در رادار جدید N-109M Slot Back است كه سیستمی راداری با برد بیشتر، پهنه ی دید وسیع تر،‌ امكان زیر نظر داشتن طرفین هواپیما یا قابلیت Side Looking و توانایی دنبال كردن بیش از ده هدف در یك زمان است. به طور كلی ظاهراً MiG-29SMT حتی قادر به حمل پاد های هدف گیری بیرونی همانند سیستم LANTIRN در جنگنده های غربی نیز می باشد كه برای كاربرد های هوا به زمین قابلیت های جنگنده را مضاعف می نماید.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:09 ب.ظ
I absolutely love your website.. Pleasant colors & theme.
Did you make this amazing site yourself? Please reply back as I'm planning to create my own site and
would like to find out where you got this from or what the theme is
called. Thank you!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:03 ق.ظ
What's up it's me, I am also visiting this web site daily,
this site is really nice and the people are really sharing good thoughts.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :